Enkel vardagsträning för kontorsråttor

Det är bra att träna, det är nog de flesta överens om. Men de där timmarna i löparskorna eller på gymmet varje vecka kan ge ännu mer och/eller bättre resultat om du äter rätt och får in lite vardagsmotion också. Det kan vara enkla saker som att gå av en hållplats tidigare och gå hem, gå i trapporna istället för att ta hissen eller cykla lugnt till jobbet istället för att ta bil eller buss, i alla fall de dagar när vädret tillåter. Det är inte alla som vill vara så hard-core att de cyklar varje dag i ur och skur.

Men vi som är kontorsråttor kan också faktiskt träna på jobbet, på ett sätt som är väldigt effektivt, åtminstone jämfört med insatsen. För när man som vi sitter dagarna i ända, antingen på sin plats eller i ett mötesrum eller på en föreläsning eller var det än må vara så behöver vi lite omväxling då och då. Mina tips kräver dock ett skrivbord som är inställbart i höjdled, annars är det svårt.

Sitta på pilatesboll

Jobba på pilatesboll

Jobba på pilatesboll

Att sitta på en pilatesboll aktiverar överkroppen på ett sätt som inte går riktigt när du sitter på en vanlig kontorsstol. Att sjunka  ner och halvligga – som i alla fall jag gör titt som tätt – är omöjligt. Du måste sitta med ganska korrekt hållning och bara det i sig är ganska jobbigt om man inte är van. Främst för ryggen är min uppfattning men även lite för mage och skuldror. Efter att ha suttit en dag på pilatesbollen är det lätt att ha lite träningsvärk här och där i hela core-området om man inte är van.

Och vill man gå steget längre så gör lite övningar då och då på bollen. Rör bollen i små cirklar under dig, eller rör  den lite fram och tillbaka. Bra bäckenträning.

Stå på balansplatta

Jobba på balansbräda

Jobba på balansbräda

Att stå med båda benen på balansplattan kan vara svårt nog, så börja med det och försök att inte stödja allt för mycket mot skrivbordet, det förtar effekten. När du börjar hitta balansen så kan man även här börja göra lite övningar. Stå på ett ben, gör någon knäböj då och då. Ta en mikropaus och stå på ett ben samtidigt som du blundar. Det är bara fantasin som sätter gränserna, och kanske balansen i början.

Denna träning stärker anklar, vader, knän och lår och tränar upp din balans.

Hur får du in träningen i din vardag? Den där träningen som man liksom inte tänker på som träning, bara ett hälsosamt leverne.

3 Thoughts on “Enkel vardagsträning för kontorsråttor

  1. En gång läste jag en bok om en som sa sig komma ihåg ett av sina förra liv, vilket var livet som en prinsessa i forna egypten. I det livet brukade hon och hennes far/ make åka omkring i en vagn dragen av lejon som de styrde med telepati.

    Hur som helst stod de upp i vagnen och i boken beskriver hon hur hon fick lära sig att alltid hålla balansen i vagnen och att hon därmed fick en atletisk kropp på köpet.

    Detta påminner lite om det.

    • Tobbe on 21 mars 2017 at 15:56 said:

      Jag har inte läst boken som Sonja hänvisar till. Jag tror ändå att hon har rätt. Hon brukar nästan alltid ha det.

  2. Dario on 7 december 2017 at 13:52 said:

    Hej balansbrädan tränar väl också bålen 🙂 Man är väldigt aktivt i bålmusklerna för att hålla balansen.. mvh! Dario Acamovic

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Post Navigation