Varför Viktväktarna?

Sedan jag i början av veckan offentliggjorde att jag sedan en kort tid följer Viktväktarnas matplan (eller diet) så har jag fått en del frågor om varför och jag tänkte att jag kan avslöja anledningarna här också. Det är ju inga hemligheter direkt.

Mitt största problem när det kommer till energiintag är tristessätning och någon form av hetsliknande ätning. Alltså, när det är tråkigt att sitta ensam i soffan och se på teve när sonen somnat så är det lätt att ta fram en liten chokladbit eller nån bulle eller nåt sånt.
Och chokladbiten eller bullen blir gärna 2, 3, 10 stycken och hetsätningen är ett faktum.

För mig funkar det rätt bra att se svart på vitt vad jag har ätit på en dag och det gör att jag ser när jag ätit upp mina ProPoints så äter jag inte mer, eller tar en morot eller en frukt eller nåt sånt som inte har några ProPoints.

Man kan ju tycka att jag borde inse ungefär när jag ätit tillräckligt av mig själv, utan att behöva ett webbaserat (och app-baserat) verktyg för det, men det gör jag tydligen inte.

Därför funkar Viktväktarna bra för mig.

Följer du nån diet? Varför funkar den bra för dig? Kommentera gärna.

4 Thoughts on “Varför Viktväktarna?

  1. Marie on 29 februari 2012 at 13:09 said:

    Huvudet på spiken! Precis så gör jag med – särskilt på vintern för då är ju allt lite extra tråkigt. Har inte testat Viktväktarnas app, kanske nåt man skulle kolla upp då? Hur lättanvänd är den? Gratis? Jag kan ju kolla upp detta själv, iofs 🙂

  2. Den är jättelätt att använda, och de har en ”flashapp” på nätet också som är lätt också. typ 170:- i månaden kostar det. Jag ser det som att man tar några månader för att komma in i tänket och sen kan man säkert gå ur och sköta sig själv.

  3. Själv kör jag en mycket liberal form av LCHF. Funkar hur bra som helst för mig. Man behöver ju inte vara taliban när det gäller LCHF utan man använder sunt förnft helt enkelt. Bort med socker, pasta och bröd + högst en frukt om dagen.. Det kommer man ganska långt på. Jag får nog i mig ca 30% KH idag mot kanske 50-60% tidigare. Unnar mig gärna en snickers efter ett löparpass annars är det mörk choklad (minst 70%) som gäller när godissuget sätter in.
    Kan varmt rekomendera http://levstarkt.areaventyr.se/. Där hittar du både inspiration och recept mm.

  4. christina johansson on 29 februari 2012 at 18:27 said:

    Ja Du Johan Du är inte den ende i vår familj som har svårt med detta och ätande. Inte förrän jag fyllde de 60 blev jag klok nog att hela tiden kolla vad jag äter. Och nu när jag måste tröstäta så blir det en bit ost eller lite skinka. Men tyvärr blir det ibland även en liten god och söt kaka. Det är tråkigt att detta med ens egen vikt är ett problem för andra där går det ju an att vara kraftig men ändock inte fet. Lycka till Johan min. faster Stinta

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Post Navigation