Daily Archives: 10 juni 2009

You are browsing the site archives by date.

209 situps

Så var då dagen för examen i situpsprogrammet här efter 3 timmar, 16 minuter och 51 sekunders träning (ibland är det bra med träningsdagbok :)). Under denna tid har jag totalt gjort 4099 situps fast det är klart att det ingår en hel del vila i den tiden också, vila mellan seten alltså.

Som rubriken antagligen redan avslöjat gick det vägen! 209 situps klarade de stackars magmusklerna av innan jag föll ihop i en lite krampande hög på köksgolvet 🙂

did_two_hundred_badge did_two_hundred_badge did_two_hundred_badge did_two_hundred_badge did_two_hundred_badge

Vad har jag då lärt mig av detta program? Jo följande, och där tar jag med erfarenheter från armhävningsprogrammet också eftersom det är så tätt sammanlänkade:

– Träning ger färdighet
– Träning som gör ont ger resultat
– Träning som inte tar så mycket tid är ”lätt att göra”

För att översätta detta till min löpträning så tror jag att jag har insett att jag måste träna lite mer strukturerat. Visst är det skönt och bra att bara ge sig ut på en runda på 6-10 km och njuta men det ger ju inte så mycket resultat. Vare sig i uthållighet eller i snabbhet.
Jag måste börja träna intervaller! Visst, det gör ont ibland, men det har situpsen och arhävningarna också gjort och där ser jag mycket tydligare resultat än på löpningen.
Jag måste springa längre långpass! Situpsprogrammet har ju innehållit något som som liknade långpass. Tre-fyra gånger längs vägen har jag fått göra s.k. progress tests och det är ju ungefär samma sak. Då pressar man sig så långt man kan och återigen finns det ganska stora likheter med ett långpass. Hittills i år har mina långpass legat runt 13-16 km och det är alldeles för kort. Måste upp och närma mig 30 km på dessa för att det ska ha någon effekt.

Hmmm, hade tänkt att inlägget bara skulle handla om situpsen men det blev löpning av det i alla fall. Svårt att hålla mig borta från det. Sammanfattningsvis är jag mycket glad och nöjd över mina 209 situps! Jag ska bara försöka hålla den nivån på det också genom att även framledes göra många situps. Examen i armhävningarna kommer nog nästa vecka och det är inte riktigt lika enkelt tycker jag.