Paris vs Mariestad

Det är kanske inte varje dag som Paris och Mariestad jämförs med varandra. Och det är inte heller det som är meningen med det här inlägget, inte att jämföra städerna, för vad är väl Eiffeltornet och Triumfbågen jämfört med Vänern och Torggrillen? Nej, jag tänkte mig på att försöka jämföra mina prestationer under dessa två marathonlopp.

Förutsättningarna var lite olika såklart; Paris var en månad efter Vasaloppet som jag fick bryta pga sjukdom och jag hade tränat ganska mycket skidor och få löppass under vintern. Inför Mariestad hade jag tränat vad jag själv tror är ganska inriktat mot just marathonsträckan. Paris var mycket folk men ändå inte trångt så det ska inte ha påverkat tiden och i Mariestad kunde jag lätt hålla vilket tempo jag ville förutom möjligtvis de första 400 meterna. Båda loppen känns ganska flacka så där är de jämförbara. Publikmässigt vinner såklart Paris där publiken var ute och ropade och hejade på alla. Läs gärna mitt inlägg om Paris Marathon för att få reda på mer om det underbara loppet.

Skärmavbild 2014-08-28 kl. 10.51.27

Ovan är mina kilometertider utritade i ett jämförande diagram mellan Paris och Mariestad. Man ser lätt såklart att jag går ut i ett högre tempo i Mariestad och man ser att i grunden är diagrammen ganska lika. Börjar på ett nivå, håller den lite mer än halva loppet och sen går det långsammare. Skillnaden som jag tar fasta på, och som jag tror är nyckeln till att det blir bättre och bättre, är att försämringen smög sig på långsammare i Mariestad än i Paris.

I Paris gick jag in i nån vägg vid 27-28 km ser det ut som och sen gick kilometrarna i drygt 6-fart. I Mariestad kände jag också av denna försämring vid ca 28 ser det ut som men det blir inte katastrofalt dåligt på en gång. Kilometertiderna blir successivt sämre för att landa på ca 6-fart runt 40 km.

Slutsatsen är att den träning jag gjort under sommaren fått fartkurvan på marathonsträckan att plattas ut lite. Inte helt, dit har jag en bit kvar, men lite. Förhoppningsvis kan jag fortsätta på samma väg och hålla 4:45-fart längre nästa gång, eller att toppen på kurvan, vid 40-41 km, inte sticker upp lika mycket.

Vad tror ni? Är analysen riktig? Och hur får jag en plattare fartkurva?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Post Navigation