Daily Archives: 6 mars 2014

You are browsing the site archives by date.

Veckans nyttiga fredagsfika

I vanlig ordning blev det jag som – dock självpåtaget – fixade det alternativa fikat som ska vara snäppet nyttigare än det vanliga. En vanlig missuppfattning på jobbet är att det ska vara rakt av hälsosamt och att det i sin tur betyder att man kan äta hur mycket som helst utan att det ska vara skadligt eller dåligt för dig på ett enda sätt. Så är det alltså inte!

Dagen till ära bjöds på chokladbollar baserade på kokos och dadlar istället för socker och smör. Otroligt goda tyckte jag de blev och sonen godkände dem och tyckte att det var precis lika bra som vanliga chokladbollar.

IMG_1843

Recept för 7-8 bollar:

50-70 gram dadlar
1/3 dl havregryn
2/3 dl riven kokos
1 msk kakao
1 tsk kokosolja
Kallt starkt kaffe

Blanda havregryn, kokos och kakao i en bunke och rör ner finhackade (eller mixade) dadlar.
Häll över kokosoljan och en skvätt kaffe och rör runt.
Späd med mer kaffe eller vatten tills du har en konsistens som det går att göra bollar av.

Avsluta gärna med att rulla dem i kokos så ser de ännu godare ut.

Vill du ha kraftigare chokladsmak så är det bara att tillsätta mer kakao, men detta tyckte jag blev bra.

Ställ er upp

Läste precis en rapport med titeln Sitta är det nya röka som var intressant. Det är Anna Iwarsson som skrivit den, ett välbekant namn inom livsstil och hälsa.Titeln på rapporten baseras på att förr tog man en rökpaus för att få en paus från sitt fysiskt ansträngande jobb på fabriken men nu behöver(?) vi sitta för att vi blir mentalt trötta pga våra jobb.

Det är en aning skrämmande att ”Fysisk inaktivitet och stillasittande” kommer på 4:e plats på en lista från WHO över de viktigaste riskfaktorerna för att dö i förtid. Listan i sin helhet ser ut såhär:

  1. Högt blodtryck
  2. Tobaksbruk
  3. Högt blodsocker och diabetes
  4. Fysisk inaktivitet och stillasittande
  5. Övervikt och fetma
  6. Högt kolesterolvärde
  7. Oskyddat sex
  8. För hög alkoholkonsumtion
  9. Undervikt hos barn
  10. Inomhusrök från fasta bränslen

Det är uppenbart att även riskerna på platserna 1, 2, 3, 5 och 6 har med vårt leverne att göra. Alltså, om vi rör oss så minskar också riskerna för följder som högt blodtryck, övervikt och diabetes.

Så skjutsa undan stolen och ställ er upp och lev ett par år längre!

Running