Två dagar till maran

Just det, bara två dagar kvar, knappt… Klockan 11 på lördag smäller startpistolen och jag kommer småjoggande ta mig ut från Slottsskogsvallen tillsammans med rekordmånga andra marathonlöpare (ja, för Göteborg Marathon alltså) och väl ute på GC-vägen ner mot Särö (a.k.a. Särobanan) är det jag mot asfalten i knappt fyra timmar.

Vis av åtta tidigare marathonlopp varav två på denna banan vet jag att första milen kommer, och ska, kännas lätt som en plätt.
Andra milen kommer också gå ganska lätt. Jag kommer möta halvmarathonlöparna och det blir mycket folk längs banan. Hemvägen tillbaka till Slottsskogen är alltid lite jobbigare för det är en aning uppför här och där.
Tredje milen kommer börja kännas i benen och höfterna. Energin kommer börja sina om jag inte fyllt på ordentligt, och här har jag en helt ny plan i detta loppet och vi får väl se hur det går.
Fjärde milen gör ont. Svårare än så är det inte, men det gäller att övertyga sig själv om att varje steg är ett steg närmare mål.
Sista 2195 metrarna känns lite som en spurt. Har jag klarat fyra mil så klarar jag några kilometer till. Men den där jäkla backen från Säröbanan och upp till Slottsskogsvallen kan kännas som en störtloppsbacke…

Förr var Säröbanan en järnväg från Göteborg till Särö men den lades ner 1965. Nu är det inte många rälsbussar där men desto fler löpare.

Förr var Säröbanan en järnväg från Göteborg till Särö men den lades ner 1965. Nu är det inte många rälsbussar där men desto fler löpare.

Jag laddar upp med bra mat i rimliga mängder. Jag vilade igår och vilar idag. Imorgon tar jag traditionsenligt en kort löptur en aning snabbare än tänkt utgångsfart. Jag har fixat energi och har en plan för intaget av denna:
Det blir förutom det som bjuds längs banan en gel var 10:e kilometer och om jag får plats så får även en energikaka åka med på färden. Eller om den får åka med i en drop-bag till en vätskestation. Kanske placerar jag även ut några flaskor med Maxim sportdryck.

Förr om åren har jag bara druckit och ätit det som arrangören så snällt bjudit på men med min nya plan så kanske jag har ork och energi en aning längre in i loppet.

Planen är att starta i ca 5:00-fart och hålla det så länge jag kan. Förhoppningsvis ända in i kaklet. Men jag vet att jag inte tränat tillräckligt med långpass och kroppen är egentligen inte förberedd på denna prövningen så jag kommer lyssna mycket på kroppen och anpassa mig. Jag tar mig hellre i mål och gör det på vilken tid som helst än att jag tar helt slut och tvingas bryta, eller ännu värre, att jag skadar mig.

Har ni inget att göra på lördag mellan ca 11 och 15 så kom förbi Säröbanan och kika lite. Heja kanske? Annars kanske ni i alla fall kan hålla en tumme?!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Post Navigation