Daily Archives: 18 november 2009

You are browsing the site archives by date.

Tankar i nya banor

Åh vad det är drygt – d.v.s. i betydelsen långsamt och tråkigt och jobbigt – att inte kunna springa. Jag bara längtar efter att snöra på mig mina New Balance skor och ge mig ut, antingen på vägarna eller på löpbandet. För med den abstinensen som jag har nu är jag faktiskt till och med sugen på att starta löpbandet på gymmet…

Vanligtvis brukar jag tillåta mig att vara ganska frikostig när det gäller att stoppa i sig godis, glass, chips m.m. och JA, jag är sockerberoende. Jag brukar resonera så att med den träningsmängd jag har (vilket inte är särskilt mycket jämfört med många av er som läser mina tankar här) så är det ok att äta lite sådana mer eller mindre tomma kalorier men nu, när jag inte kan träna, måste jag nog ändå tänka på vad det är jag stoppar i mig och försöka göra något åt det. Förhoppningsvis kan jag dessutom hålla detta även efter att detta ofrivilliga träningsuppehåll tagit slut.

Så jag har satt upp några enkla regler för mig själv – och dessutom ett poängsystem. Regelverk har jag försökt med tidigare, med blandade resultat, men nu ska det nog funka. Reglerna ser ut som nedan:

Mån Tis Ons Tor Fre Lör Sön
Godis NEJ
Choklad NEJ 100 g NEJ
Glass NEJ Ja, med måtta
Chips NEJ 150 g lite NEJ
Läsk (med socker) NEJ
Läsk (light)
Max 1 glas (ca 4 dl) om dagen
Nötter m.m. minimalt Ja
Frukt minst 2 om dagen
Grönsaker hur mycket som helst
Bullar/kakor m.m. NEJ Ja kanske NEJ

Kommer jag klara att hålla detta? Ja, jag hoppas verkligen det. Mitt STORA problem är godis, choklad och bullar, där kan jag äta hur mycket som helst.

Jag skrev tidigare om ett poängsystem:

  • Varje dag jag håller mig till reglerna får jag 2 poäng
  • Varje dag jag bryter mot reglerna får jag 5 minuspoäng per rad i schemat ovan som jag brutit mot.
  • Vid varje månadsskifte kan jag sammanställa ett snitt på hur många poäng jag fått per dag där då maxvärdet är 2

Det kommer säkert bli en del regelbrott nu i början men jag hoppas att jag kommer in i detta och att sockerbehovet ger med sig så småningom.

Vad tycker ni? Är det för hårt, för slappt, lagom?